måndag 20 maj 2013

Inte bara följa strömmen


Vad var bäst med resan?

Det går inte att välja ut en sak som var bäst med resan, jag tycker att helheten var det som gjorde resan bra. Man fick se så mycket nytt som man bara hört eller läst om, inget var som man hade tänkt sig och det blev mycket nya intryck. Vi gjorde många roliga saker som flodfärden, cyklingen, saltgruvan och shoppingen. Men den viktigaste delen av resan var Auschwitz, det var väldigt hemskt att gå där och se hur dom hade det, samtidigt som det var svårt att förstå det.

Vad har ni lärt er?

Jag har lärt mig att det är väldigt viktigt att säga ifrån om någon gör fel, istället för att bara följa strömmen och sen ångra sig, som tjejen det stod om i Schindlers fabrik, hon såg sin klasskompis i ledet med judar som skulle föras bort, och istället för att göra något så vände hon bort blicken. Jag har även lärt mig att man inte ska klaga över små saker som egentligen inte gör så mycket, för det finns dom som har varit med om så mycket värre saker, och som har det mycket sämre än en själv.

/Cornelia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar